sunnuntai 24. maaliskuuta 2013

Tuoreeks, terveeks!

Tänään on ollut palmusunnuntai. Palmusunnuntaita vietetään, koska parituhatta vuotta sitten joku heppu hyppäsi kouluttamattoman aasinvarsan selkään ja ratsasti sillä ihan kylmiltään palmunlehvillä huitovien ihmisjoukkojen sekaan. Siihen ei ihan kuka tahansa olisi pystynyt, joten hepun on täytynyt olla melkoinen hevoskuiskaaja. Ei ihme, että hänestä puhutaan vieläkin!

Fresco Assisissa, Pietro Lorenzetti 1320

Täälläpäin aaseja on harvemmassa, joten täti ratsasti ihan tavallisesti minulla. Koska palmujakaan ei näillä leveysasteilla juuri ole, palmusunnuntaina virvotaan pajunoksilla. Virpomisella on haluttu toivottaa onnea, terveyttä, vaurautta ja siunausta seuraavaksi vuodeksi. Vanhaan karjalaiseen perinteeseen on kuulunut myös hevosten virpominen.

Minullekin varmaan haluttiin toivotella hyvää vointia ja varsaonnea, koska pihalla monta tätiä tuli pyörimään mahani ympärille. Aurinko paistoi lämpimästi ja oli mukavaa. Seisoin siinä monta minuuttia. Omien tätieni mukaan se oli luultavasti pisin aika, jonka olen ikinä seisonut paikallani. Vieraat tädit eivät onneksi huitoneet minua millään risuilla, koska olen aika dramaqueen sen suhteen. (Minua ei tarvitse ratsastaessa kuin hipaista raipalla, niin ryntään silmät pyörien pakoon piiskaamista. Koska omat tätini ovat aika sallivaisia ominaispiirteilleni, he eivät yleensä pidä raippaa ollenkaan mukana. Maassa olevat ihmiset voivat ihan varovaisesti käyttää raippaa lähettyvilläni. Silloinkin luulen olevani Metsämäen maalisuoralla, mutten kuitenkaan ole ihan hysteerinen.)

Pajunoksat kyllä kelpaisivat minulle syötäväksi. Nuorempi täti sattui heinäpaalista löytämään vähän mesiangervoa ja toi ne minulle. Siinä minulle tuoreutta ja terveyttä. Ensi vuotta varten nuorempi täti aikoo opetella myös seuraavan virpomislorun:

Mie virvon vihoilla hyvillä,
pajun varvoilla parailla.
Semmoiseksi selvittelen,
että koissansa olisi
oikiana isäntänä,
että tammat varsoja tekisi,
orijoita oivallisii,
vieläpä toivotan todella
vanhat jyvät vakkaseen
jotta rukiitkin rupeisi
kasvamahan aikalailla,
otrat onnella hyvällä,
kaurat kanssa kasvamaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti